Opruimcoach

Er zijn talloze blogs online te vinden over hoe we het beste kunnen opruimen.
Marie Kondo
behoeft voor de meeste mensen geen verdere introductie meer, maar als je net als ik vindt dat je niet alles weg hoeft te doen waar je op dat moment even geen ‘spark joy’ bij krijgt, laat mij je dan helpen met het organiseren en comfortabel maken van je huis.
Ik zorg ervoor dat je spullen niet in de weg staan en je er makkelijk toegang toe hebt als je ze weer nodig hebt.

Hoe ga ik te werk?

   Eerst moeten we opruimen en dat doe ik volgens het
   ‘drie-bakken-principe’: één met blijven, één met
    weg(geven) en één met andere plek. Pas daarna kun je
    zien wat je wilt houden en wat weg kan.

* Geef aandacht aan je bezittingen.
* Het gaat niet zozeer om een perfect huis, het gaat erom dat je je er comfortabel in voelt.

Wat kan er weg?

Ik ben voor het recyclen van spullen en doe het liefst alleen kapotte, niet meer te repareren dingen weg.
Soms kunnen spullen, zoals kinderkleding of speelgoed de deur uit, gewoon omdat ze niet meer gebruikt zullen worden.
Als je wilt help ik je met het wegbrengen naar tweedehands winkels, of het adverteren op bijvoorbeeld Marktplaats.

Ik snap heel goed dat je soms wat langer nodig hebt om afscheid te nemen van een voorwerp, dan zoeken we er een goede plek voor tot je weet of je het wilt houden of niet.

Door twee tot vier keer per jaar je accessoires te wisselen kun je van al je dierbare spullen genieten, zonder dat je huis te vol staat, of je moeilijke keuzes moet maken.

Je kunt hier klikken voor het direct maken van een afspraak, maar als je eerst wat inspiratie wilt, lees dan nog even verder.

TIPS & TRICKS

Deel je ruimtes in in hoeken
De meesten van ons wonen kleiner dan we zouden willen. Maak je ruimtes multifunctioneel door het creëren van hoeken.

Begin op één plek
Kiep die eerste bak om en splits hem op in categorieën. Als vanzelf ga je daar een plek voor zoeken en vinden.

Stel niet uit
Open die post en berg hem direct op. Die ene minuut die het kost win je geheid terug bij het zoeken naar je correspondentie later.

Maak vaste plekken voor je spullen
Iedereen heeft een bestekbak in de keukenla, voor al je andere spullen kun je ook zo’n logische plek bedenken.

Maak taken af
Begin niet aan een grote taak als je weinig tijd hebt. Als je aan een kleine taak begint en die afmaakt, ervaar je veel meer voldoening en zul je eerder de volgende taak oppakken.

Ontspul:

*Lades
Te volle bestek- of badkamer-la? Haal hem helemaal leeg, en stop al het bestek in een doos. Pak tijdens het koken en tafeldekken het bestek uit de doos dat je nodig hebt en leg dit na de afwas terug in de lade. Na 4 weken weet je precies welk bestek je wel en niet gebruikt in de praktijk, en kun je de doos naar de kringloop brengen.

*Kledingkasten
Hang alle kleding in je kledingkast met de hangertjes achterstevoren op de rail. Heb je een kledingstuk gebruikt en gewassen? Hang het dan op de gewone manier terug. Na een tijdje zie welke kleding je wel en niet draagt, en van welke kledingstukken je afscheid zou kunnen nemen.
Met liggende kleding kun je iets dergelijks doen, draai de stapel gewoon om.

*Boekenkasten
Boeken die je al 2 jaar of meer op een stapel hebt liggen, of ze gelezen of ongelezen zijn kun je 9 van de 10 keer afstand van doen.
Geef ze aan vrienden en als die met hetzelfde probleem zitten, leg ze in een van de openbare boekenstalletjes. 
Bol.com heeft een tweedehands service waar je je boeken kunt verkopen: https://www.bol.com/nl/m/verkopenviabol/ (ook voor al je andere zaken: bol.com verkopen)

En dit vind ikzelf ook een geweldige site: https://www.moedersminimalisme.nl/tips-om-spullen-los-te-laten