Er zijn talloze blogs online te vinden over hoe we het beste kunnen opruimen.
Marie Kondo behoeft voor de meeste mensen geen verdere introductie, maar als je net als ik vindt dat je niet alles weg hoeft te doen waar je op dat moment even geen ‘spark joy’ bij krijgt, laat mij je dan helpen met het organiseren en comfortabel maken van je huis.
Ik zorg ervoor dat je spullen niet in de weg staan en je er makkelijk toegang toe hebt als je ze weer nodig hebt.
HOE GA IK TE WERK?
We sorteren in 3 bakken of – voor de grotere dingen – met plakkertjes.
1: Wil je het houden?
Gebruik je het, ga je het nog gebruiken?
Wil je ernaar kijken/geeft het een dierbare herinnering?
2: Kan het weg?
Hoelang ligt het al ongebruikt – kun je er iemand anders blij mee maken?
Is het nooit helemaal naar je zin geweest, maar vind je het zonde ‘omdat het zo duur, of van je oma was’ of weg te doen?
Heb je het ooit gekocht omdat het zo mooi paste bij iets anders, maar is je interieur inmiddels geëvolueerd?
3: De variatie-variant
Door twee tot vier keer per jaar je accessoires te wisselen kun je van al je dierbare spullen genieten, zonder dat je huis te vol staat, of je moeilijke keuzes moet maken. Ruim 1 of 2 planken in je huis in hiervoor en geniet iedere keer van een ‘nieuw’ interieur.
Ik ben voor het recyclen van spullen en doe het liefst alleen kapotte, niet meer te repareren dingen weg, maar soms kunnen spullen, zoals kinderkleding of speelgoed de deur uit, gewoon omdat ze niet meer gebruikt zullen worden. Als je wilt, help ik je met het wegbrengen naar tweedehands winkels, of het adverteren op bijvoorbeeld Marktplaats.
Ik snap overigens heel goed dat je soms wat langer nodig hebt om afscheid te nemen van een voorwerp, dan zoeken we er een goede plek voor tot je weet of je het wilt houden of niet.
TIPS & TRICKS
Begin op één plek – Kiep die eerste bak om en splits hem op in categorieën. Als vanzelf ga je daar een plek voor zoeken en vinden.
Maak hoekjes – De meesten van ons wonen kleiner dan we zouden willen. Maak je ruimtes multifunctioneel door het creëren van hoeken.
Stel niet uit – Berg alles direct op. Die ene minuut die het kost win je geheid terug bij het vinden later.
Maak vaste plekken voor je spullen – Iedereen heeft een bestekbak in de keukenla, voor al je andere spullen kun je ook zo’n logische plek bedenken.
Maak taken af – Begin niet aan een grote taak als je weinig tijd hebt. Als je aan een kleine taak begint en die afmaakt, ervaar je veel meer voldoening en zul je eerder de volgende taak oppakken.
ONTSPUL
Lades
Te volle bestek- of badkamer-la? Haal hem helemaal leeg, en stop alles in een doos. Pak tijdens het koken en tafeldekken het bestek uit de doos dat je nodig hebt en leg dit na de afwas terug in de lade. Na 6 weken weet je precies welk bestek je wel en niet gebruikt in de praktijk, en kun je de doos naar de kringloop brengen. Doe hetzelfde met je badkamerspullen, maar neem daar wat meer tijd voor, zeg 3 maanden. Soms is een artikel maar een paar keer per jaar nodig, bv een aspergepan. Gebruik die dan bijvoorbeeld als pollepelpot, of spaghettiblik, dan is hij in de tussentijd ook functioneel!
Kledingkasten
Hang alle kleding in je kledingkast met de hangertjes achterstevoren op de rail. Heb je een kledingstuk gebruikt en gewassen? Hang het dan op de gewone manier terug. Na een tijdje (in het langste geval 4 seizoenen) zie welke kleding je wel en niet draagt, en van welke kledingstukken je afscheid zou kunnen nemen. Met liggende kleding kun je iets dergelijks doen, draai de stapel gewoon om.
Boekenkasten
Van boeken die je al 2 jaar of meer op een stapel hebt liggen, gelezen of ongelezen, kun je 9 van de 10 keer afstand doen. Geef ze aan vrienden en als die met hetzelfde probleem zitten, breng ze naar een tweedehandsboekenwinkel, leg ze in een van de openbare boekenstalletjes, of zet ze online https://boekenverkopen.nl/
Tot slot nog een tip: https://www.moedersminimalisme.nl/tips-om-spullen-los-te-laten